Fototips: Fotografera mat i mörka miljöer

Under alla resor brukar jag då och då fotografera mat. Ofta sker det i oanade miljöer där ljusförutsättningarna inte är de bästa. Att fotografera mat vid resor ger en aldrig möjligheten att vänta till rätt tillfälle utan om det är mörkt, då är det mörkt och man får nöja sig med den miljö man hamnar i. Så också när man fotograferar mat i mörker.

grundarfjordur-12

Efter vår tur runt det isländska höglandet fortsätter jag, Sofia och Helena till halvön Snaefellnes. Här ligger vårt boende i Grundarfjordur, en liten by på nordvästra sidan av halvön. Vi stannar i byn och åker runt halvön, rider islandshäst och när kvällen kommer är vi hungriga och trötta. Vi bestämmer oss för att äta på en lokal restaurang.

Sugen på att äta på restaurangen Bjargarsteinn i Grundarfjordur?

grundarfjordur

Fotografera mat i mörker

Förutsättningarna på Bjargarstein visar sig vara inte de bästa. Restaurangen är mycket mörk, dock har jag en kamera som presterar bra i mörker. Men även om du inte har det finns det mycket du kan göra för att rädda dina matbilder och ge dem en personlig touch.

Nedan följer några enkla tips när du ska fotografera mat i mörker. Allt från fotografering till efterbehandlingen i några korta steg.

Fotografera mat i mörker

#Ställ in kameran rätt – höj iso, använd stor bländare och längre slutartid

I mörka miljöer är det av största vikt att du ställer in kameran rätt. I fallet av restaurangen i Grundarfjordur, en mörk liten stuga där solen dessutom går ner utanför fönstret behöver du därför höja iso.

Du behöver inte skämmas över att du höjer iso. Visst ger ett högt iso ett form av brus men inget jämfört mot om du underexponerar bilden allt för mycket och behöver höja exponeringen i redigeringen.

Ofta räcker det med att bara höja iso men det finns också annat du kan göra för att ge mer ljus till kameran. En stor bländare kommer ge mer ljus och samtidigt ett snyggt skärpedjup och en längre slutartid låta kameran släppa in mer ljus. Var varsam så att skärpedjupet inte blir allt för kort och maten ur fokus eller slutartiden allt för lång och bilden blir oskarp, så kallad skakoskärpa.


Alla bilder i inlägget från restaurangen är fotade med ett iso mellan 640 och 1250, bländare f,1.8 – 2.8 och en slutartid mellan 1/50 sek och 1/160 sek. 


Fotografera mat i mörker

# Ta ett steg tillbaka och variera vinklar

När du fotar mat och inredning precis som med all fotografi är det viktigt att ta ett steg tillbaka och försöka att få med mer av miljön. Det går alltid att beskära bilden i efterhand, kanske är det tom bättre att göra, än att du skär bilden för tajt vid fotograferingen.

Vid matfotografi i en restaurang är detta ibland svårt då du fotar i ett trångt utrymme och där du som gäst inte har så mycket att säga till om. Försök dock så gott det går att ta ett steg tillbaka när du fotograferar mat så att du får med mer av miljön i restaurangen, både bord, inredning och gäster och variera vinklar så att inte alla matbilder är fotade rakt uppifrån. Visst är det finns vid mat stilleben med en vinkel rakt uppifrån men det finns också risk att bilderna ute i verklig miljö inte ser så levande ut om alltid fotade så.

När jag fotograferar matfoto använder jag oftast mitt 50 mm Sigma Art, för att den är fri från vinjettering och skeva kanter, saker som är viktigt vid just mat.

Fotografera mat i mörkerFotografera mat i mörker

# Fokusera på stämningen och detaljer

När det är mörkt kan det vara bra att istället för att eftersöka en perfekt matbild fokusera på stämningen i restaurangen. Att fånga stämningen är en konst i sig och något du behöver öva på. Tipset ovan om att variera vinklar kan vara viktigt precis som att fånga detaljer som blomman på bordet, en servett, en rolig meny, ljuset genom fönstret, skratten vid bordet bredvid och personalen som arbetar. Testa dig fram. Det finns mycket mer att titta på i en restaurang än vad du anar i förväg.

Fotografera mat i mörkerFotografera mat i mörker

Redigera mörka matbilder

En väl förbered exponerad bild är viktigt med den sista touchen lägger du såklart vid redigeringen. Att redigera matbilder kan vara lite svårare än att redigera andra resebilder och det kan behövas fler steg för att få det resultat du vill nå.

# Temperaturen i bilden

Jag fotar alltid mina bilder i raw-format och med vitbalansen på auto. Jag låter kameran hantera vitbalansen och ändrar den först vid redigering. Det är viktigt att fotografera i raw om du vill nå bästa resultat och för att ha mest underlag kvar i bilden att nyttja till redigeringen.

När jag redigerar matbilder brukar jag ofta välja att redigera dem kallare än vad jag gör med porträtt och landskap. Ganska mycket kallare, nästintill blå. Den kalla blå färgen får maten att se fräschare och klarare ut, framförallt när bilden är mörk. Så ta tag i reglaget för temperatur i Lightroom eller Photoshop och dra bilden mer mot det blåa.

Nedan kan du se en redigerad och en oredigerad bild av musslor.

Fotografera mat i mörker

Samma bild oredigerad.

grundarfjordur-16

# Radiella filter

En mörk bild är sällan jämt exponerad, dvs att hela bilden är mörk. Ofta är en del av bilden ljus och en annan mörk, som i fallet ovan med stearinljuset uppe i högra hörnet. I dessa fall, är radiella filter en viktig redigeringsfunktion.

Såhär använder du radiellt filter

I Lightroom hittar du radiella filter i Framkalla under histogrammet. Det radiella filtret har en rund symbol. Klicka på den och dra sedan ut ett cirkulärt filter över det område du vill redigera. Nu när du ändrar exponering, temperatur och skuggor ändrar du bara inom det område du har lagt ditt radiella filter över. Superfiffigt och superenkelt!

Fotografera mat i mörker

# Mörker kan också vara fint – brusiga bilder

Jag har aldrig varit rädd för mörker, faktiskt så är det så att jag älskar mörka bilder och gärna underexponerar bilder ett bländarsteg eller två. Dessutom lägger jag ofta på extra brus i efterredigeringen.

Såhär lägger du på brus i Lightroom

Under Framkalla/Develop längst ner i högermarginalen hittar du ”brus” under Effekter / kornighet. Testa dig fram kring hur mycket brus du gillar.

En vanlig inställning för mig är följande tal (ca) –>
Mängt 80
Storlek 25
Ojämnhet 60

Om du däremot inte gillar brus kan du enkelt brusreducera bilden. En bra funktion när du vill ha klara fina porträtt. Men var försiktig, bilden ser lätt plastig ut vid överanvändning.

Såhär tar du bort brus

Under Framkalla  och Detalj hittar du funktionen brusreducering. Dra i spaken försiktigt åt höger för att reducera bruset.

grundarfjordur-13 grundarfjordur-14

Hoppas du gillar mina fototips. Du hittar fler av dem under kategorin fototips. Lämna gärna en kommentar och skriv en rad eller två om vad du vill läsa om så tar jag med mig det till framtida inlägg.

Katarina


Följ gärna Äntligen vilse på Bloglovin för regelbundna uppdateringar om foto och resor. Jag finns också på Facebook, Instagram och Twitter.

12 Comments

    • Nej precis. Man måste också se på bilderna för vad de är. Allt kan inte bli perfekt. Men tänk raw-fil och tänk stämning så kommer man långt i redigeringen sen 😉

  1. Vilka bra tips! Jag är lite rädd att höja ISO för brusighetens skull men har tänkt om lite där.

    Jag blev oerhört inspirerad av erat föredrag i helgen och kom hem med mer inspiration kring foto än jag någonsin trodde jag skulle göra.

    • Hej helena! Tack 🙂 ja men visst blir man förvånad över hur lite som egentligen behövs för att bli inspirerad. Bara att dela med sig och prata med varandra. 🙂 tack för den fina kommentaren 🙂

  2. Alltså, jag skulle gärna veta hur du laddar över bilder? Jag importerar direkt till Masens ”bilder” och plockar sedan bilderna en och en över till PS. Det lär ju finnas ett bättre sätt via LR? Hm….

    • Oj. Det lät omständigt.

      Jag redigerar alla mina bilder i LR så behöver aldrig flytta dem från LR till PS men på varje enskild bild i LR är det bara att högerklicka så öppnas den i PS om jag behöver.

      Annars kan du bara göra så att du markerar alla bilder du vill ha i ”bilder”, exporterar dem och sen drar alla bilder samtidigt från en vanlig folder in i PS. Funkar inte drag n drop direkt från bilder till PS?

    • Tack Johnny! Jag fick kämpa 😉 Nej skämt och sido. Radiella filter är grymma! 🙂

    • Var det? Ja men då måste du använda radiella filter. De är grymma! Så bra i mörka miljöer eller för att highlighta en grej, porträtt osv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *