Juldagen, en dag för vila. Vad passar bättre om en liten lista med boktips?
För den som missat så bor jag i Stockholm och är där med i två bokcirklar. Jag gick från början med för att jag som många andra inte längre läste särskilt mycket böcker och för att utveckla skrivandet behöver man ju läsa, tänkte jag. Så under året har jag läst en massa böcker, där de flesta är läsvärda i olika grad och där jag har älskat en och annan. Så mina tips för året kommer med denna lista.
Boktips inför resor
Drama och kärlek
Inger Edelfeldt har skrivit boken som valdes som bok till ”Stockholm läser” i år. Stockholm stadsbibliotek väljer alltid ut en bok varje år som får en rad studiecirkelfrågor och som alla bokcirklar kan läsa under året och diskutera. Ingers bok Det hemliga namnet från 1999 handlar om en kvinna, en konstnär och hennes liv, nära och kära. Den ger en vacker Stockholms skildring där kvinnan bor på söder och rör sig i konstnärskretsar. En kvinna som inte riktigt hittat rätt men som hittar rakt in i hjärtat som en sann figur. Välskriven karaktär och härlig läsning för den som har hjärtat i Stockholm.
Stoner – John Williams från 1965 handlar om den engelska professorn Stoner och hans liv. Vackert skriven, matig och så himla bra beskriver den ett helt liv. Om en mager barndom, ett vanligt liv och en dålig relation.
Låt vargarna komma – Carol Rifka Brunt En roman om vänskapskärlek i 80 -talets New York. Om AIDS, om att vara lite annorlunda och om att älska över bortom biologi/familj och sexualitet.
Deckare och spänning
Sherlock Holmes Baskervilles Hund – Arthur Conan Doyle En av alla Sherlock böcker. En riktig gammal klassiker. Mycket spännande! Här finns massa lektyr att förkovra sig i. Hela fyra böcker och en himla massa shortstories. Jag köpte mitt exemplar av Baskervilles Hund på 221b Baker Street i London under min resa till London i januari.
Känslan av ett slut – Julian Barnes berättar en historia om en man och hans barndomsvänner där en av vännerna tar livet av sig. Mannen, Tony är nu pensionär och tänker tillbaka på ungdomsåren, på livet och det slut han en gång var på väg till, ett tryggt och försonat slut på livet, rivs upp och blir något annat. Boken, som klassificeras som ett thrillerdrama är verkligen så och man följs genom boken av en olustig känsla. Spännande!
Självbiografi och dagbok
Bodil Malmsten – Priset på vatten i Finistère är min favorit på listan och är en slags dagbok från Bodil Malmstens egna liv i Frankrike. Bodil blir besatt av trädgårdsodling och drar med sig läsaren med lustiga trädgårdshistorier med nedriga mullbadare (Bodils dåliga franska för mullvad) och vackra språk. För är det något hon kan är det att skriva vasst, kort och härligt. Vill efter detta läsa mer av Bodil Malmsten.
Jeanette Winterson – Why be happy when you can be normal? En självbiografi/dagbok/minnen/fiction/allt i ett av den berömda författaren Jeanette Winterson. Den är troligen bra men jag lyckades inte tvinga mig genom den. Inte för mig men högst troligen för någon annan. Till författarens försvar kan det vara en av den mest välformulerade författare jag läst och de andra i bokcirkeln gillade den skarpt!
Fler som tipsar om böcker
Jessicas viktiga mål tipsar om läsning här.
Jennifer – Forever Abroad tipsar här.
Nomadic Matt skickar ut ett mail i månaden om ny reselektyr och har en lista på underbar reselektyr här. Alkemisten är en passar alla bok och 7 år i Tibet är på min nästa lista.
Såhär gör jag när jag lånar böcker
Många föredrar pappersböcker men jag lånar alltid e-böcker via Stockholms Stadsbibliotek. När man reggar ett lånekort anger man en pinkod som man sedan tillsammans med sitt personnummer använder för att logga in.
Så. Nu är det klappat och klart. In på paddan och ladda ner Blufire reader (bra app att läsa böcker i) och låna hem från ditt stadsbibliotek. Gratis och himla fint!
God jul allesammans!
Katarina
Pingback: Att göra när du firar jul ensam - Äntligen vilse