Resor
comments 24

Sustainable travel: Fritidsresor, ”Best in the class on environment?”

English, down below photo.

Precis när jag skrev det förra inlägget om hållbart resande, Way out West, fick jag ett mail från Fritidsresor med namnet ”Bäst i klassen på miljö! Boka semester med grön rabatt”.

Jag är ledsen Fritidsresor, men nu kommer några inte så vackra ord till en början. Hållbart resande med ett flygbolag? Va, det finns ju inte. Inte som det ser ut nu i varje fall. Tankarna nästan exploderade. Något jag verkligen går igång på är att marknadsföra sig grönt när det mer eller mindre är bluff och båg. Men det är ju såklart inte det Fritidsresor menar med sin reklam.

Fritidsresor är mitt favoritresebolag och har mer eller mindre alltid varit sedan den snälla killen som hjälpte mig att boka ett superhotell i Thailand över telefonen, rekommenderade mig bort från ett familjehotell till fördelen av ett vuxenhotell för min mamma och mig för några år sedan till de bra guiderna och den bra upplevelsen på Sicilien där vi gjorde en endagsutflykt till Syracusa, Santa Lucias hemstad. Jag och Martin åkte även med dem när vi åkte en vecka till Side i Turkiet, mycket nöjda med resan och servicen.

Men kan ett flygbolag verkligen titulera sig som ”Bäst i klassen på miljö!” eller har det gått lite väl långt, men tanke på att alla och jag hoppas verkligen alla, är medveten om att flyg är en stor miljöbelastning?? Vad tycker ni?

Men nu är det ju inte själva flygresan som Fritidsresor enbart fokuserar på utan det är ju dels att packa planen lätt så att mindre bränsle går åt till bra miljöval på boende, så jag tycker ändå Fritidsresor är värd en hiss, även om jag helst skulle se att man är mycket restriktiv till grön marknadsföring då det är så himla problematiskt som konsument att göra ett medvetet val när alla marknadsför sig som gröna.

HH7A0444

Eng-

Just when I wrote the previous post about sustainable travel , Way out West , I received an email from Fritidsresor, a Swedish travelcompany, named ” Best in class on environment, Book holiday with green discount” .

I’m sorry Fritidsresor, but now some not so nice words at first. Sustainable travel with an airline ? Eh, it does not exist . Not as it is now , anyway. The thoughts almost exploded. Something I really don´t like is when company brand themselves green when it is almost impossible to achieve due to the nature of the business. But that’s obviously not what Fritidsresor mean with their advertising this.

Fritidsresor are my favorite travel company and has more or less always been since the nice guy who helped me book a super hotel in Thailand over the phone , recommended me away from a family hotel for the benefit of an adult hotel for my mother and me a few years ago for the good guides and the good experience in Sicily where we did a one-day trip to Syracuse, Santa Lucia’s hometown. Martin and I also went with them when we went one week to Side in Turkey, very satisfied with the hotel and the service.

But can an airline really call themselves ”Best in Class at the environment! ” or has it gone a little too far, given that everyone and I really hope everyone is aware that flying means major environmental impact ? What do you think?

But now it’s not the flight itself as Fritidsresor are focusing on but to pack the plan light so that less fuel is spent and also on good environmental choice of accommodation, so I still think Fritidsresor deserves it´s grand reputation, although I would prefer to see that companies are very restrictive to green marketing because it is so very problematic as a consumer to make an informed choice when all companies market themselves as green.

Katarina

24 Comments

    • That´s one way to put it. Absolut. Jag gillar deras satsning måste jag ändå säga. Ännu ett skäl att fortsätta resa med dem, men samtidigt tycker jag grön marknadsföring urholkar seriösa miljösatsningar. Om alla är gröna blir det svårt att göra medvetna mail. tycker det är viktigt att vara mycket specifik så att att man som konsument kan göra ett medvetet val.

      • Om de andra jobbar inte på samma sätt så blir de grönast av alla även om det handlar om en promille.
        I marknadsföring är allt tillåtet. Tyvärr.
        Fula knep ger stora fördelar. För visst förlorar de kanske en viss andel men vinner desto mer såna som inte bryr sig miljön.
        Kommer inte ihåg vad den amerikanska klädmärket heter som ständigt kommer med riktigt sexistiska reklam. Sen ska ju halva världen bli upprörd och skriva om dem. Och det är Inge annat en smart marknadsföring med riktigt fula knep.

        • Men ja. Men det är lite marknadsföringen jag sätter mig emot, eller branding. Läser precis om det och har en del om det i min uppsats. Det påverkar ju såklart även journalistiken hårt nämligen.

          • Ja det påverkar.
            ALLA ska ju skriva om dem..alla.
            Det som stör mig oftast att när något händer skriver den första journalisten om saken. Bara så där i all hast, utan ordentliga koll. Och sen kommer alla andra som utgår i den första artikeln och tar det som 100 procent sanning.
            Jag kan se det ganska ofta och hur det blir till vedertaget sanning där sen även politiker citerar just den felaktiga.
            Tyvärr är mitt minne är superdåligt så kan jag inte svänga några med exempel.
            Men jag minns hur ofta jag tänker hur alla bara springer åt samma håll och väldigt få bemödar sig att gå åt andra hållet och se saker från en annan vinkeln.
            Jag tror att jag hade varit en utmärkt journalist om mitt minne hade varit bättre. Men det är som det är. Nöjd ändå.

          • haha ja. Jo. Jag gör i första hand analys av bilder och jag stör mig av hur dekontextualiserade bilderna är. Du vet, man skriver om Terry Richardson och en ny modell som har blivit utsatt, så är bilden på Terry Richardson och Miley Cyrus som inte har med saken att göra. Jag hatar sånt. Hatar.

  1. ANY step an airline takes must be good, no …? If they try to persuade their passengers to take less luggage, everyone will benefit.

    • Yes well. I am just against the whole idea of green labeling and marketing in the extent we are seeing today since it makes the sustainable choice for the consumer totally impossible when everybody are labeling everything their own way. there is so much different labels today that you get nausea.

      • It applies everywhere to everything. Clothing sizes. Shoe sizes. There is no genuine WILL to attain international standards.

        • well. not sure of international standards as well. it is more a question of decontextualisation (puh that is a long word), branding yourself with something confusing the consumer. this company is great as it is and I think there efforts are great, it is more a matter of how you put it as well as everybody doing it. ”Best in the class”, Best in the class of what?

          • Presumably of airlines trying to establish some green street-cred ?

          • yes. well exactly. Their effort is great. But best in the class on the environment? Don´t think this should be used if not something outstanding is happening.

          • Of course it shouldn’t. But has that ever stopped any company from advertising falsely before ?

          • No. It is not falsely either so. they do good and I like them. recommend them to everybody actually when someone asks. never got that great service anywhere. a dream place to be working also I guess with communication and social media. They have fantastic marketing normally, so well. it is not them I am pointing out here, more the grean marketing culture we all are slaves under. Might write something about this. Well touched upon it in my green jobs movement article. but wan´t to write more. this is a subject that gets me going.

  2. Tänker att det är lite som att kalla bilar miljövänliga. Vad jag vet så finns det inte en enda miljövänlig bil på jorden 🙂 Men det finns alternativ som är mindre miljöbelastande än andra. Det är ju utmärkt att Fritidsresor jobbar på det. Och ännu bättre om de förstår att hållbar utveckling handlar om ett helhetsperspektiv. Fast jag håller med dig, frågan är om man över huvud taget kan prata om hållbart resande samtidigt som man gör reklam för flygresor!

    • Nej precis. Jag velar lite fram och tillbaka på vad jag tycker på denna punkten om jag ska vara ärlig. Jag är positivt överraskad till deras förändringar och att de gör satsningar, men funderar samtidigt på hur man skulle marknadsföra det på bästa sätt. En miljöklassning av hotellen är ju inte så dumt, men man måste vara stensäker som konsument vad man får när man klickar i det valet.

  3. Intressant diskussion, jag är marknadsförare och jag tycker att alla företag ska sträva efter att bli mer miljövänliga och tala om det. Även om verksamheten inte alls är miljövänlig kan man ju vara bäst i branschen. Det bästa sättet att undvika greenwash är att vara konkret och kanske var det det Fritidsresor försökte men ”bäst i klassen” är nog lite för allmänt och okonkret. Miljömärkningar tex gillar jag. Det är konkret. Tyvärr lyckades de stora företagen alldeles för bra med sin greenwash. Tex ligger HM och Ikea på listan över de företag som konsumenterna uppfattar som mest hållbara. Det säger väl allt…

    • haha ja. Så är det ju absolut. Och det är nog därför jag velar på frågan. Såklart tycker jag att man ska sträva efter att vara miljövänliga och kanske tom använda det i sin marknadsföring, men som vi håller på nu dröjer det inte länge innan hela konceptet tappar bäring. Folk tröttnar snabbt och det behövs tydlighet för att man som konsument ska klara av att göra det medvetna valet. Man kan ju inte lägga timmar på att gå genom alla olika miljöföretag för att göra det rätta valet. När jag studerade miljö för länge sedan hade märkningar kanske bara börjat komma på tapeten, det var tidigt/mitten av 00-talet. Idag finns det så många att till och med jag som är intresserad har stängt av hjärnan när nya poppar upp. Men detta är en lång diskussion. Roligt att du nämner IKEA och HM, jag skrev nämligen ett annat inlägg om den kulturen för längre sedan som relaterar till det du säger ”HM och IKEA ligger på listan över de förstag som konsumenterna uppfattar som mest hållbara”, Ja det tror jag relaterar till deras övrigt starka varumärke. Det är svårt för att tävla mot dem.. http://katarinawohlfart.com/2014/01/26/ar-vi-i-sverige-for-hart-praglade-av-hm-och-ikea-kulturen/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *